Hejsan - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Laura Willems - WaarBenJij.nu Hejsan - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Laura Willems - WaarBenJij.nu

Hejsan

Door: Laura Willems

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 Maart 2013 | Finland, Saariselka

Hier eindelijk weer een berichtje van mij! Excuses dat het zolang geduurd heeft! Mijn eerste bezoek is allang weer weg en ik heb ondertussen heel wat leuke en leerzame dingen mee gemaakt!
De dagen met pap, mam en Vero waren erg geslaagd. Ik heb ze Lund kunnen laten zien en we zijn naar Malmo en Kopenhagen geweest! Verder heb ik mijn eerste stage de week erna afgesloten met een voldoende en is mijn minor ondertussen ook binnen! De tijd gaat nu toch wel echt heel snel! We zijn al 2 maanden hier en over een maandje zit ik al weer op mijn oude plekje in Nederland. Naast stage, ben ik gestart met mijn afstuderen. Het is erg moeilijk in plannen, maar tot nu toe lukt dat prima! Verder ben ik nog steeds bezig met mijn Zweedse cursus!

Maar….. zoals de meeste van jullie wel weten, ben ik afgelopen week naar Lapland geweest. En ik kan jullie vertellen het was echt FANTASTISCH! Echt zo ontzettend gaaf. Dit is een aanrader voor iedereen.
We zijn vorige week maandag met de trein naar Kopenhagen gegaan om vanuit daar naar Helsinki te vliegen, vervolgens hebben we de eerste nacht in de bus doorgebracht om dinsdagochtend het SnowCastle te bezoeken. Zo mooi, alles is er van ijs en sneeuw. Daarna zijn we doorgereden naar de Santa claus village. Jaaaaah, waar we de echte kersman hebben mogen ontmoeten! :P dinsdag avond zijn we naar onze huisjes gegaan, die overigens ook heel erg mooi waren. Dag nummer drie zijn we naar een huskyfarm gegaan, waar we met huskyhonden hebben gereden. Dit was zo geweldig, echt een ervaring om nooit meer te vergeten. Ook hebben we die dag nog met snowmobiles gereden en ook dit was geweldig. En om de dag helemaal compleet te maken zijn we naar de langste slee piste van europa gegaan! Die maar liefst 1,5 kilometer lang is! Wat gaat dat hard zeg!! De volgende ochtend was het al vroeg op staan om met de bus naar Noorwegen te gaan. Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil zou zitten tussen het Finse lapland en het Noorse lapland, maar het is wel degelijk een verschil! Wat was het daar mooi zeg! En ik heb gezwommen in de artic ocean, tussen het ijs! Vrijdag was het tijd om meer sportieve dingen te gaan doen! We zijn eerst 2 uur lang gaan langlaufen om vervolgens nog een te gaan snowshoeing! Daarna zijn we naar een smoke sauna geweest, om daar natuurlijk weer tussen het ijs te springen om af te koelen! Om het alles nog eens erger te maken zijn we ’s avonds nog gaan ijskarten, wat echt veel gaver was dan ik gedacht had. Zaterdag was onze laatste dag in Saariselka, deze dag zijn we nog naar een rendier farm gegaan en hebben we nog tijd voor ons zelf gehad om souveniers te shoppen en rendierburgers te eten! ‘S nachts zijn we terug gereden naar Helsinki, waar we vervolgens nog vijf uur lang de tijd hebben gekregen om rond te kijken. Ook deze stad is geweldig om te bezoeken en zeker een aanrader. Als laatste zijn we zondag tegen de avond weer terug gevlogen naar het Kopenhagen en met de trein terug naar Lund gegaan. Maar zoals jullie wellicht al door hadden, deze reis was er een om nooit meer te vergeten! Ik zou het zo weer doen. En als klap op de vuurpijl, hebben we het noorderlicht 2 keer heel mooi en goed mogen zien. Ik hoop dat ik jullie een beetje jaloers heb kunnen maken, de foto’s volgen snel!

Maar ik heb hier nog een maand te gaan, deze week ben ik gestart met mijn tweede stage! Die overigens heel goed bevalt. Ik heb al heel wat interessante dingen gezien de eerste twee dagen en heb vandaag met prikcursus gehaald!! :D Daarnaast is er de tijd aangekomen om mijn bezoek te gaan ontvangen. Morgen is het eindelijk zover: naar 2 maanden uitkijken, mag ik Harm eindelijk van het vliegveld gaan halen. Hij komt me opzoeken voor vijf dagen en ik heb er echt heel veel zin in! En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, komen 2 dagen naar zijn vertrek Loes en Claudia aan! Dus de komende 2 weken worden echt geweldig!

Na al mijn bezoek zal ik wel even de tijd nemen om te vertellen hoe het was!

Tot over een maandje allemaal!

Veel liefs Laura

  • 05 Maart 2013 - 20:11

    Liberalen:

    Hey meid!
    Klinkt super zeg! En fijn dat je minor binnen is, weer een zorg minder.
    Geniet nog maar goed van het laatste maandje.
    Het gaat altijd sneller dan je denkt, dat had ik namelijk ook.

    Heel veel plezier nog en succes met afstuderen!

    Groetjes,
    Kimberley

  • 05 Maart 2013 - 20:19

    Carlie:

    Je hebt me inderdaad stinkent jaloers gemaakt. Geniet van je dagen met Harm. Voor dat je het weet zit je weer in Meerssen.

  • 06 Maart 2013 - 12:22

    Sanne:

    Hai Laura,

    Wat super vet dat je al die toffe dingen in Lapland hebt gedaan! En briljant dat je het noorderlicht hebt gezien, dat is mij niet gelukt toen ik daar was. Zeker wel jaloers!

    Veel plezier nog!
    x Sanne

  • 06 Maart 2013 - 14:56

    José Welie-Willems:

    Lieve Laura,
    Net je enthousiaste verslag gelezen over je vakantie in Lapland.
    Het lijkt me geweldig om mee te maken! Maar goed dat je aan je stage in Denemarken bent begonnen, want behalve heimwee heeft het je ook veel nieuwe ervaringen opgeleverd! En je tijd daar schiet al aardig op, eer je er zelf erg in hebt ben je weer thuis. Dus geniet nog een maandje met volle teugen van Lund! Ik wens je ook heel fijne dagen met Harm en doe hem ook maar de groeten van mij!

    Allerbeste wensen van tant José en eine dikke poen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 6367

Voorgaande reizen:

05 Januari 2013 - 05 April 2013

Lund

Landen bezocht: